Planowanie często kojarzymy z nudą, brakiem spontaniczności i ograniczeniami. Poza tym, kto by miał w ogóle czas na takie bzdury.
Okazuje się jednak, że dobry plan nie tylko oszczędza nasz czas, ale jest też kluczem do sukcesu.
Po co planować?
Działanie w social mediach bez określonego planu to jak podróżowanie bez mapy. Oczywiście, że można i nawet mogą być tego całkiem niezłe efekty, ale musisz liczyć się także z tym, że się pogubisz, stracisz czas, być może nie dotrzesz do miejsca, które chcesz zobaczyć, albo nawet będziesz sfrustrowany, że cały ten wysiłek włożony w podróż był bez sensu. Dokładnie tak samo jest z działaniem w SM bez planu. Wkładasz wysiłek w tworzenie treści, poświęcasz na to czas, a efektów nie ma.
Jak zacząć planowanie?
Przede wszystkim musisz mieć strategię – to plan działania, który pomaga:
- zidentyfikować cele możliwe do osiągnięcia w social media,
- zaplanować ich realizację,
- wykonać te działania,
- ocenić je i wprowadzić potrzebne zmiany.
Strategia jest konieczna do tego, żebyś wiedział, jakie są cele Twojej firmy, zadania do wykonania i by miały świadomość, jak zareagować w sytuacjach kryzysowych.
Tworząc strategię przechodzimy przez 6 kroków, tj.:
➊ Analizę sytuacji wyjściowej – zobacz w jakim miejscu jesteś, jakie działania zrealizowałeś i jakie efekty przyniosły. Wypisz działania, które przyniosły Ci największą korzyść oraz te, które były największą klapą. Przeanalizuj także działania konkurencji i sprawdź w co angażowały swoją społeczność, co się sprawdza.
➋ Wyznaczenie mierzalnych celów – określ cel, jaki chcesz osiągnąć obecnością w social mediach. Pamiętaj jednak, że cel to nie tylko ilość fanów, lajków, udostępnień! Zwróć uwagę także na ilość przejść na naszą www, czas na niej spędzony, konwersja w e-sklepie. Jeśli Twoim celem będzie zwiększenie sprzedaży to musisz skupić się na działaniach, które będą przynosić nowych klientów, a nie generować tylko lajki.
Mierzalny cel jest również istotny przy podsumowaniach. Bez niego nie będziemy wiedzieć, czy realizowane przez nas działania przynoszą skutek, bo nie wiemy co jest tym oczekiwanym przez nas skutkiem.
➌ Określenie grupy docelowej – Zastanów się do kogo będziesz kierować swoje treści. Na jakich odbiorcach Ci zależy. I nie, odpowiedź wszyscy nie jest dobrą odpowiedzią. Im bardziej zawęzisz swoją grupę, tym lepiej. Zwróć uwagę na cechy demograficzne, ale też czas wolny, wykonywane obowiązki, sytuację rodzinną oraz problemy, z którymi może się zmagać.
➍ Wskazanie problemów grupy docelowej – treści, które będziesz tworzyć powinny być odpowiedzią na problemy Twojej grupy docelowej.
➎ Wybór kanałów komunikacyjnych – tutaj zdecyduj, na których serwisach społecznościowych będziesz aktywny. Zastanów się, gdzie Twoja grupa docelowa spędza czas. Przy wyborze kanałów komunikacyjnych postaw na początku na jeden kanał ,,wynajmowany” oraz jeden własny. Kanał wynajmowany, czyli media społecznościowe (IG, FB, TikTok itp.). Kanał własny to Twoje miejsca: newsletter, blog.
➏ Określenie harmonogramu – zastanów się kiedy będą mieć miejsce ważne wydarzenia: kampanie promocyjne, nowe produkty itp. Tworząc kalendarz treści będziesz musiał wziąć te wydarzenia pod uwagę.
Planowanie treści
Jeśli masz już strategię działań to możesz przejść już do planowania treści, czyli tworzyć tzw. content kalendarz. I tutaj od Ciebie zależy w jaki sposób będziesz go tworzyć: czy będziesz planować na tydzień/miesiąc/kwartał. Ja polecam strategię, w której już na samym początku roku określamy motywy przewodnie każdego miesiąca, zwracając przy tym uwagę na wydarzenia, które w tym miesiącu będą miały miejsce. Np. Jeśli w styczniu planuję wypuszczenie kursu o rolkach to styczeń będzie miał motyw przewodni Rolki. Motyw miesiąca jest więc czymś, co określam po stworzeniu strategii.
W drugim kroku planuję treści na dany miesiąc. I tutaj stosuję system miesięczny, tzn. zawsze pod koniec miesiąca planuję treści na kolejny miesiąc.
Przed planowaniem warto odpowiedzieć sobie na pytania:
➊ Jak często będziesz publikować treści w poszczególnych kanałach?
➋ Jakie formaty treści będziesz publikować (np. 2 karuzele i 2 rolki w tygodniu na Instagramie).
➌ Ile realnie masz czasu na tworzenie treści.
I najważniejszym pytaniem jest tutaj to ostatnie. Przy tworzeniu kalendarza treści ważne jest to, aby był to dokument, który będziemy wprowadzać w życie. Jeśli zaplanujesz go zbyt optymistycznie to rzeczywiście stracisz czas na planowanie. Zdecydowanie lepiej założyć, że będziemy publikować mniej treści, niż przecenić swoje możliwości i zrezygnować z wszystkich planów.
Planując treści na konkretny miesiąc biorę pod uwagę motyw przewodni i wokół niego gromadzę pomysły na treści. Szukając ich zwracam uwagę na wiadomości, które otrzymuję, komentarze. Obserwujący często sami podrzucają doskonałe tematy na treści. Warto też przeglądać fora, śledzić trendy i rozmawiać 🙂 Polecam tutaj robienie ankiet na Instagramie, one pomogą Ci dowiedzieć się czego Twoi odbiorcy potrzebują.
Jak już mam pomysły na treści to układam je pod konkretne daty.
W ostatnim kroku trzeba te treści realnie stworzyć. I tutaj polecam wybranie sobie jednego dnia w tygodniu i przeznaczenie go na tworzenie. Kumulowanie zadań zdecydowanie przyśpiesza pracę. Ja tworzę posty w każdą sobotę, Ty możesz wybrać inny dzień, albo rozłożyć ten proces na kilka dni.
Więcej o planowaniu dowiesz się z mojego kursu Planuj jak Social Media Ninja. Znajdziesz w nim nie tylko teoretyczną wiedzę, ale także narzędzia, które pomogą Ci wprowadzić ją w życie.
Podsumowanie
Gdybym miała podać jedną zaletę planowania to postawiłabym na to, że nie budzę się z myślą: ooo mój jeżu, co dziś opublikować. Dzięki temu, że mam plan, wiem co i kiedy publikować, a treści nie są zbiorem przypadkowych pomysłów, ale planem, który krok po kroku prowadzi mnie do realizacji założonego celu.
Dzięki temu nie tracę czasu na tworzenie czegokolwiek, żeby tylko publikować i nie frustruję się, że ten Instagram to w ogóle nie ma sensu, bo nie przynosi żadnych efektów.
To co, może też spróbujesz? Dam znać w komentarzu jakie jest Twoje podejście do planowania treści.
Sprawdź jak szybko i skutecznie planować treści dla Twojego biznesu.
-
Produkt w promocjiZestaw do planowania treściOriginal price was: 513,00 zł.149,00 złCurrent price is: 149,00 zł.
Poprzednia najniższa cena: 149,00 zł.
-
Produkt w promocjiPlanuj i działaj jak Social media Ninja. Szkolenie + workbook – oferta jednorazowaOriginal price was: 139,00 zł.37,00 złCurrent price is: 37,00 zł.
Poprzednia najniższa cena: 37,00 zł.